Uutiset ja ajankohtaiset tiedotteet

Päivitetty , Jukka Roinila


Mitään virallisempaa vahvistusta ei ole vielä saatu,
mutta asemalla jo tankanneidenkin mukaan myös
Kyrö Distillery Companyn asema
osoitteessa Kalpatie 2, 61500 Isokyrö
on auki!





11 hanketta haki investointitukea uuden energiateknologian suuriin demonstraatioihin 2020 haussa. Näistä neljä biokaasuhankkeita! 


Kaasuautotuotannon tulevaisuus voidaan turvata perumalla EU:n kehno päästöasetus

Euroopan Parlamentin jäsen Heidi Hautala (vihr) on esittänyt Euroopan Unionin komissiolle kirjallisen kysymyksen, jotta kaasuautojen osalta epäonnistunut normisto voitaisiin määritellä uudelleen. 



Volkswagen Group räväytti 3.3.2020 uutisella, jonka mukaan yhtiö aikoo lopettaa kaasuautojen kehittämisen ja lähivuosina niiden valmistuksenkin. Joidenkin tietojen mukaan päätös merkitsisi VW- ja Audi-merkkisten kaasuautojen loppua, mutta Seat ja Škoda jatkaisivat niiden valmistusta.

Uutisessakin VW ottaa kantaa, että kaasuautojen valmistuksen lopettamisen syy ei ole tekninen eikä kai markkinoidenkaan syytä suoraan, vaan syy on poliittinen, käytännössä se, että EU rankaisee sakotuksella kaasuautojen valmistajia. Linkin takana Jukka Roinilan kirje mepeille siitä, mitä EU:n nyt pitää tehdä nopeasti tilanteen korjaamiseksi.

Täällä Zukunft Erdgasin alkuperäinen tiedote saksaksi

Suomessa asiasta uutisoivat mm.
Moottori.fi
Apu.fi/Tuulilasi
Kauppalehti
MTVuutiset.fi

Kantaa on ottanut mm. keskustan vara­pu­heen­joh­taja Petri Honkonen


29.01.2020  

Kaasua Savon sydämeen – Kuopioon on avautunut kaasutankkausasema


Kansallista biokaasuohjelmaa valmistelleen työryhmän loppuraportti luovutettiin 28.1.2020 elinkeinoministeri Mika Lintilälle.


Energiaviraston syksyllä 2019 järjestämän kilpailutuksen tuloksena kaasuverkon ulkopuolisten biokaasun jakeluasemien perustamiseen saa tukea saa yhdeksän uutta biokaasuasemaa, yhteensä 1,5 miljoonaa euroa. Asemat tulevat seuraaville paikkakunnille: Joensuu, Kuortti, Loimaa, Mikkeli, Nurmijärvi, Parainen, Pedersöre, Tampere ja Vöyri.


Ilmastopaneeli julkisti autolaskurin

Ilmastopaneelin autolaskuri julkistettiin 12.12.2019 ja mediassa lähti heti liikkeelle runsaasti vääriä tulkintoja sinänsä erinomaisen laskurin tuloksista. Oikastaksemme harhaanjohtavat tiedot yhdistyksemme lähetti 13.12.2019 Ilmastopaneelin jäsenille ja medialle oheisen tiedotteen:

Tiedotteemme huomioitiin mm. näissä medioissa:

Myös moottori.fi:n artikkelissa on huomioitu esiin nostamiamme pointteja, vaikka tiedotteeseemme ei suoraan viitatakaan. Mm. näin: ”Tässä piilee mahdollisuus suureen arviovirheeseen, sillä laskuri olettaa kaasuautoa käytettävän puoliksi maa- ja puoliksi biokaasulla. Mikäli kaasuautossa käytettäisiin ainoastaan biokaasua, laskurin mukaan sähköauton kokonaispäästöt olisivat tätä pienemmät vasta 14. vuoden kohdalla.”

Avun/Tuulilasin jutussakin itse asiassa hieman mutkan kautta todetaan biokaasuauton olevan sähköautoakin vähäpäästöisempi:

”Laskurista selviää, että esimerkiksi 14 000 kilometriä vuodessa ajavalla ja 12 vuoden pitoajalla keskikokoisen täyssähköauton elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt ovat noin 56 prosenttia pienemmät kuin vastaavalla bensiiniautolla. Kaasuautolla, joka tankkaa ainoastaan biokaasua, elinkaaripäästöt ovat noin 60 prosenttia pienemmät verrattuna vastaavan bensiiniauton päästöihin. Laskelmat ovat suuntaa-antavia ja luvut riippuvat ajoneuvosta.”


Jo 10 000 kaasuautoa Suomessa

4.12.2019

Suomen teillä kulkee jo yli 10 000 kaasukäyttöistä autoa, raja ylitettiin joulukuun alkupäivinä. Parin viime vuoden aikana kaasuautojen määrä on viisinkertaistunut ja määrä kasvaa kiihtyvään tahtiin.

Edellinen hallitus asetti tavoitteeksi, että Suomessa olisi 5000 kaasuautoa vuoteen 2020 mennessä. Pelkästään vuoden 2019 aikana Suomen teille on tullut 4400 kaasukäyttöistä autoa lisää, joista uusina on rekisteröity noin 2300, ulkomailta käytettynä tuotu noin 2000 ja kaasukäyttöisiksi konvertoitu noin 100 autoa. Kaasuautojen määrän kasvun nopeus korostuu vielä, kun muistamme, että uusien kaasuautojen myynti pysähtyi lähes täysin yhdeksäksi kuukaudeksi syyskuusta 2018 toukokuuhun 2019 WLTP-päästömittausten aiheuttamien tuotantokatkosten takia.

5000 kaasuauton tavoite ylitettiin siis tuplasti yli vuosi etuajassa. Kaasuautoilijat ry onnittelee kaikkia kaasuautoilijoita yhteisestä saavutuksestamme.

Erityisen hienoa on myös se, että yli puolet Suomessa kaasuautoihin tankatusta kaasusta on jo kotimaista, lähes päästötöntä biokaasua.

Uutisia tai juttuja aiheesta oheisissa linkeissä:




Kaasumuunnoksille myönnettävää 1000 euron tukea on haettu alle 200 autolle heinäkuun 2019 loppuun mennessä ja suurin osa määrärahasta on käyttämättä.







Uusiutuvan energian start-up Q Power on käynnistänyt yhdessä energiayhtiö St1:n kanssa hankkeen, jossa valmistetaan synteettistä biometaania hiilidioksidista.

Yle 27.8.2019


Gasumin Seinäjoen tankkausasema on avattu 21.8.2019


Melkein mainoksen puolelle menee, mutta laitetaan tähän kuitenkin VW:n mediatiedote toukokuulta 2019. Volkswagen AG:n pääjohtajan mukaan kaasulla tulee olemaan merkittävä rooli VW-konsernissa myös jatkossa, kaasuteknlogian käyttöä laajennetaan ja kehittämistä jatketaan.



STT:n uutinen Gasumin osavuosikatsauksesta tässä Savon Sanomista. Asiallisen uutisen loppuun ujutettu outo lausahdus: ”Kasvusta huolimatta kaasuautojen määrä on vähäinen, ja kasvu sähköautojen ensirekisteröinneissä on ripeämpää kuin kaasuautojen.”






Yle: Jyväskylässä on otettu käyttöön kaupungin ensimmäinen biokaasubussi.




Mäntsälän Biovoima oy on alkanut rakennuttamaan biokaasulaitosta 

3 thoughts on “Uutiset ja ajankohtaiset tiedotteet”

  1. Biokaasun hyväksyminen EU tasolla edes vähäpäästöiseksi polttoaineeksi, tulee olla yksi tärkeimmistä yhdistyksemme tavoitteista. Se antaisi signaalin autotehtaille tuottaa myös kaasukäyttöisiä ajoneuvoja jatkossakin. Se toisi suuren helpotuksen kustannuspaineissa oleville autovalmistajille. Auton ostajatkin alkaisivat ymmärtää, että biokaasun käyttö autoissa olisi myönteinen ympäristöteko. Lisäksi se tekisi energian tuotannon hajautetuksi ja näin mahdollistaisi myös pienempien tuottajien kustannustehokkaan energian tuotannon ja myynnin. Ei tarvitsisi olla vain suuryritysten ja monopolien armoilla.

Leave a Comment