Miksi valita kaasuauto?

Kaasuautoilu vähentää liikenteen päästöjä

Tieliikenne tuottaa noin viidenneksen kasvihuonekaasu-päästöistämme. Kaasuauton valitseminen kulkuneuvoksi on tehokas tapa vähentää liikenteen päästöjä. Maakaasun käyttö polttoaineena vähentää auton hiilidioksidipäästöjä noin 25 % bensiiniiin verrattuna. Biokaasua käytettäessä vähennys on noin 85 % eli päästöissä päästään samalle tasolle kuin tuuli- ja aurinkosähköllä ajettaessa. Myös terveydelle haitalliset pienhiukkas- eli lähipäästöt ovat kaasulla ajettaessa lähellä nollaa.

Kaasu on edullista

Maakaasu on edullisin auton polttoaine Suomessa ja biokaasulla ajaminenkin on 30-40 % edullisempaa kuin bensiinillä.

Kaasuautokin on edullinen

Uudet kaasuautot ovat jopa halvempia kuin vastaavat bensiinikäyttöiset autot, esimerkiksi Škoda Octavia -kaasuauto on noin 1600 euroa halvempi kuin samalla, mutta vain bensiinikäyttöisellä moottorilla, varustettu malli. Halvimmat uudet kaasuautot maksavat noin 15000 euroa, käytettyjä saa jo muutamalla tuhannella. Kaasuautoja on tarjolla pikkuautoista isoihin tila-autoihin ja myös paketti- ja kuorma-autoja.

Monen bensiinikäyttöisen auton voi myös muuntaa edullisesti kaasuautoksi, muuntamiseen saa 1000 euroa tukeakin valtiolta.

Ei pitkiä lataustaukoja pitkälläkään matkalla

Kaasuauton toimintamatka yhdellä kaasutankkauksella on tyypillisesti 300-500 km. Kaikissa kaasuautoissa on myös bensatankki ja bensan avulla matka jatkuukin tarvittaessa vielä satoja kilometrejä. Ja kun biokaasua on tankattava, se käy ihan yhtä helposti ja nopeasti kuin bensiininkin tankkaaminen, muutamassa minuutissa.

Muista kuitenkin pitää taukoja pitkillä ajomatkoilla virkistyäksesi.

Kaasu on turvallista

Metaani ei syty herkästi ja vapautuessaan se haihtuu ilmaan eikä valu pilaamaan maaperää ja pohjavettä niinkuin bensiini ja diesel voivat tehdä. Kaasu on polttoaineena ihan yhtä turvallista kuin bensiini tai diesel.

Kaasu on paras polttoaine Suomen talveen

Kaasulla on tavanomaisia liikennepolttoaineita paremmat kylmäkäyttöominaisuudet. Sen oktaaniluku on 138 ja se soveltuu käytettäväksi jopa yli 100 asteen pakkasessa. Kulutuskaan ei talvella kasva.

Kaasun jakeluverkosto kasvaa

Tällä hetkellä jakeluverkosto kattaa lähinnä Etelä- ja Keski-Suomen, parhaiten pääkaupunkiseudun. Sekä Gasum että muut toimijat laajentavat jakeluverkostoa kymmenillä asemilla lähivuosina.

Biokaasulla vielä paljon lisää hyötyjä

Biokaasulla ajaen päästöt putoavat vielä paljon maakaasunkin päästöjä pienemmiksi

Biokaasu on kiertotaloutta aidoimmillaan

Biokaasu on 100 % kotimaista

Biokaasun tuotannon oheistuotteena syntyy hienoja maanparannusaineita

Biokaasuautoilu on mahdollista heti

Biokaasuautoilun aloittaakseen ei tarvitse odotella tekniikan mystistä kehitystä ja autojen halpenemista sen myötä. Lähes päästöttömän ilmasto- ja ympäristöystävällisen autoilun voi aloittaa nyt, niin käytettyjä kuin uusiakin kaasuautoja on saatavilla heti ilman pitkiä odotusaikoja.

Leave a Comment