Kaasuautotiedon perusteet

Kun Suomessa puhutaan kaasuautosta, tarkoitetaan yleensä autoa, jonka ensisijaisena polttoaineena toimii metaanikaasu, joka voi olla joko fossiilista maakaasua tai biokaasua tai niiden sekoitusta, jota esimerkiksi Ruotsissa myydään nimellä fordonsgas. Euroopassa ja muualla maailmassa myös nestekaasu (Saksassa Autogas, LPG) on yleisesti käytetty polttoaine, mutta Suomessa sen käyttö on käytännössä estetty verotuksella.

Kaasuauto voi kulkea myös bensiinillä

Kaasuauto siis käyttää kaasua ensisijaisena polttoaineena, mutta yleensä kaasuautoissa on myös bensatankki ja ne voivat kulkea myös bensiinillä yhtä hyvin kuin kaasullakin. Tällaisesta kahden polttoaineen järjestelmästä käytetään termiä bi-fuel. Toisena polttoaineena voi bensiinin sijasta olla myös diesel, tällaisesta järjestelmästä käytetään termiä dual-fuel.

Bi-fuel -moottori käyttää bensiiniä normaalisti hyvin vähän, ainoastaan kylmäkäynnistyksiin alle -10 asteen pakkasilla sekä lisäksi kaasun tankkauksen jälkeen muutaman sadan metrin matkan kaasun laadun mittaamisen ajan. Joidenkin bensiinikäyttöisistä kaasukäyttöisiksi muunnettujen autojen polttoaineen syöttöjärjestelmä on säädetty syöttämään normaaliajossa kaasun ohella myös pieni määrä bensiiniä venttiileiden ja mäntien voitelun takaamiseksi. Tällaisia jonkin verran bensiiniäkin kuluttavia autoja ovat mm. Ruotsissa uutena konvertoidut Fordit ja Subarut.

Dual-fuel -moottori taas toimii niin, että se käyttää yhtä aikaa sekä dieseliä että kaasua; dieseliä voi kulua litra tai pari sadalla kilometrillä.

Monofuel-kaasumoottori ei tarvitse tuekseen toista polttoainetta vaan se on rakennettu käyttämään kaikissa tilanteissa ainoastaan kaasua. Joissakin monofuel-autoissa on silti pieni bensatankki turvaamassa matkan jatkumista kaasun loputtuakin, moottori siis kyllä pystyy toimimaan myös bensiinillä. Monofuel-autoja ei henkilöautoluokassa ole nykyään markkinoilla, sen sijaan paketti- ja kuorma-autoluokissa se on yleinen. Tällaisia ovat mm. Iveco Daily paketti- ja kuorma-autot.

Kaasuajoneuvojen kaasujärjestelmistä syvempää tietoa löytyy esimerkiksi täältä:

Leave a Comment