Kaasun tankkaaminen


Tankkausasemat

Huom! Mikkelin Graanin kaasutankkausasema on suljettu 7.10.2019 alkaen muutostoimenpiteiden vuoksi. https://ese.fi/fi-fi/article/etusivu/graanin-kaasutankkausasema-suljettu-710alkaen/1230/


Sanastoa

Autoon tankattava kaasu voi olla


paineistettua biokaasua,
CBG (Compressed Biogas)


paineistettua maakaasua,
CNG (Compressed Natural Gas)


CBG:n ja CNG:n sekoitusta


nesteytettyä biokaasua,
LBG (Liquefied Biogas)


nesteytettyä maakaasua,
LNG (Liquefied Natural Gas)


LBG:n ja LNG:n sekoitusta

Henkilö- ja pakettiautoissa samoin kuin esimerkiksi jäteautoissa ja paikallisliikenteen linja-autoissa käytetään paineistettua kaasua, siis joko CNG:tä tai CBG:tä.
Raskaissa kuorma-autoissa ja pitkän matkan linja-autoissa käytetään puolestaan LNG:tä tai LBG:tä, koska sitä mahtuu tankkeihin enemmän ja se mahdollistaa siten pitemmät toimintasäteet.

Tavallinen tankkaaja ei voi saada autoonsa muuta kuin paineistettua kaasua, koska nesteytetyn kaasun tankkausliittimetkin ovat erilaisia. Tavallinen tankkaaja joutuu valitsemaan vain maakaasun ja biokaasun välillä niillä asemilla, joilla molempia on tarjolla.

Yli puolet kaasuautoilijoista tankkaa nykyään biokaasua.


Gasum

Suurin liikennekaasun jakelija Suomessa on Gasum, Suomen valtion täysin omistama osakeyhtiö, joka toistaiseksi omistaa myös osan Etelä-Suomea kattavan kaasuputkiverkoston. 1.1.2020 siirtoverkko siirtyy uuden yhtiön, Gasgrid Finland Oy:n omistukseen ja Gasumista tulee puhtaasti maakaasun maahantuoja, biokaasun tuottaja ja molempien kaasujen myyjä. Gasum myy kaasuja liikenteen lisäksi myös sähkön ja lämmön tuotantoon sekä teollisuuden käyttöön.

Gasumin liikennekaasun jakelupisteitä sijaitsee sekä putkiverkkoon liitettynä, että sen ulkopuolella. Verkon ulkopuolisille asemille kaasu toimitetaan joko paineistettuna konteissa tai nesteytettynä, mutta henkilöautot tankkaavat siis aina paineistettua kaasua. Gasumin jakeluasemilla tankkaaja voi itse valita – tai on etukäteen maksukortin hankkiessaan valinnut – tankkaako bio- vai maakaasua. Käytännössä tankkiin saa bio- ja maakaasun sekoitusta, mutta sertifikaattijärjestelmä varmistaa, että Gasum syöttää verkostoon vähintään sen verran biokaasua, kuin sitä on ostettu. Systeemi toimii siis samoin kuin esimerkiksi tuulisähkön ostaminen sähkön toimittajalta. Sertifikaattijärjestelmästä enemmän täällä:
https://www.gasum.com/kaasusta/biokaasu/sertifikaattijarjestelma/


Muiden toimijoiden jakeluasemat

Oheisista linkeistä pääset kaikkien muiden kaasun jakeluasemien ylläpitäjien nettisivuille, joilta myös löytyy paljon hyvää ja hyödyllistä tietoa kaasuautoilijoille.


Kaasun hintoja eri asemilla löytyy mm. puhelimeen ladattavasta Tankille.fi -sovelluksesta tai Polttoaine.net -sivustolta.


Sekä Gasumilla että monilla muilla toimijoilla on palvelu, josta voi tilata asemien tiedotteet asemien toimintakatkoksista vika- ja huoltotilanteissa. Koska palvelukatkoksia aika useinkin esiintyy, voi näillä ennakkotiedotteilla joskus säästää hermojaan. Suurin syy palvelukatkoksiin ainakin Gasumin asemilla normaalien lyhyiden huoltokatkojen lisäksi lienee letkun irtoaminen mittarista, kun autoilija on unohtanut irrottaa sen autostaan ennen kuin on lähtenyt liikkeelle. Muistakaapa olla tarkkoina!

Kaasuautoilun merkittävä haaste tätä nykyä on tankkausasemien puuttuminen kokonaan pohjoisimmasta ja itäisimmästä Suomesta. Eteläisessä Suomessa kaasuautoilija pärjää hyvin, jos ”kotiasema” on kohtuullisella etäisyydellä. Bensatankki kaasuautossa on toki aina varmistuksena siitä, ettei matka polttoaineen loppumisen takia koskaan pääse katkeamaan.

Leave a Comment