-> Kysymyksiä kaasuautoista, tankkaamisesta, liikennekaasuista ym.
-> Kysymyksiä biokaasusta
-> Kysymyksiä Kaasuautoilijat ry:n tavoitteista
Nu kan du hitta vanliga frågor också på svenska
-> Frågor om gasbilar, tankning, trafikgas mm.
-> Frågor om biogas
-> Frågor om våra målsättningar
Alla suorat linkit kaikkiin kysymys-vastaus -pareihin:
Kysymyksiä kaasuautoista, tankkaamisesta, liikennekaasuista ym.
- Miten kaasuautolla ajaminen poikkeaa tavallisella bensiiniautolla ajamisesta?
- Mistä löydän Suomen tankkausasemien sijainnit?
- Missä Virossa, Ruotsissa ja muualla Euroopassa voi tankata? Eli miten löydän muiden maiden tankkausasemat?
- Kuinka kauan kaasuauton tankkaaminen kestää?
- Kaasua myydään kiloina. Paljonko yksi kilo kaasua vastaa bensiiniä tai dieseliä?
- Mitä kaasua kaasuautoon voi tankata?
- Mitä kaikki kaasuista käytetyt lyhenteet (CNG, LNG ym.) tarkoittavat?
- Mitä eroa on maakaasulla ja biokaasulla
- Miksi joskus tankki jää vajaaksi? Miksi tankkiin saatavan kaasun määrä vaihtelee eri asemilla?
- Vievätkö kaasusäiliöt paljon tilaa takakontista tai matkustamosta?
- Mikä on kaasuauton toimintasäde eli kuinka pitkälle kaasuautolla pääsee yhdellä tankillisella?
- Onko kaasuauton huoltaminen kallista?
- Miksi jotkut kaasuautot kuluttavat kaasun ohessa myös bensiiniä jonkin verran?
- Voiko minkä tahansa bensiinikäyttöisen auton konvertoida kaasukäyttöiseksi?
- Voiko dieselauton konvertoida kaasukäyttöiseksi?
- Onko kaasuauton tekniikka luotettavaa?
- Onko kaasuauto turvallinen? Voiko kaasuautolla ajaa maanalaiseen parkkitaloon?
- Mitkä ovat metaanin aiheuttamat riskit kolaritilanteessa verrattuna bensiiniin ja dieselöljyyn?
- Mitkä ovat metaanin aiheuttamat riskit tulipalotilanteessa verrattuna bensiiniin ja dieselöljyyn?
- Miten kaasuautoa verotetaan?
- Kaasuautossa on myös bensatankki, mutta bensaa kuluu erittäin vähän, jos vain pystyy aina tarvittaessa tankkaamaan kaasua. Pitääkö tankissa oleva bensa ”vaihtaa uuteen” aika ajoin ajamalla enemmän bensalla? Kannattaako käyttää 98-oktaanista bensiiniä, sen sanotaan säilyvän paremmin?
- Miten kaasuverkon ulkopuoliset tankkausasemat toimivat? Miten kaasu toimitetaan kaasuverkon ulkopuolisille asemille?
- Onko uusia kaasuntankkausasemia suunnitteilla? Minne niitä on tulossa?
Kysymyksiä biokaasusta
- Miten biokaasu on ympäristö- ja ilmastoystävällisempää kuin fossiiliset polttoaineet bensiini, diesel ja maakaasu?
- Kilpaileeko biokaasun tuotanto ruoan tuotannon kanssa?
- Sekoittuvatko Gasumin biokaasu ja maakaasu putkistossa? Miten taataan, että Gasumin asemalla biokaasusta maksaessaan myös saa tankkiinsa biokaasua?
- Kuinka monelle autolle biokaasua riittää?
Kysymyksiä Kaasuutoilijat ry:n tavoitteista
- Miten haluaisimme valtion ja EU:n edistävän kaasuautoilua sekä biokaasun tuotantoa ja käyttöä erityisesti liikenteessä?
- Miksi haluaisimme, että maakaasun myynti liikennekaasuksi ainakin henkilöautoille lopetettaisiin?
- Miksi kannatamme niin voimakkaasti biokaasun suosimista maakaasua enemmän?
- Mitä mieltä olemme eurooppalaisten etujärjestöjen, mm. NGVA Europen ja EBA:n, ajamasta Carbon Correction Factor -ajatuksesta?
- Miten suhtaudumme EU:n uuteen ns. puhtaiden autojen direktiiviin, jonka mukaan valtion, kuntien ja muiden julkisten organisaatioiden autohankinnoista tietyn osuuden on oltava ns. puhtaita ajoneuvoja.
Suomen Autoteknillinen Liitto (SATL) ry:n julkaisemasta Kysymyksiä kaasuautoista kaasuajoneuvo-oppaasta voit myös löytää vastauksia kysymyksiisi. Oppaan voi ladata ilmaiseksi täältä.
Mitä muuta haluaisit tietää? Laita meille kysymys, hankimme vastauksen.
info[at]kaasuautoilijat.fi
Miten pääsen jäseneksi? Nimimerkki kaasuautoileva ( MB 200 nyt) kolumnisti
Mikä on viimeisin ”valistunut arvaus” biokaasuautojen tulevaisuudesta ? EU ei näytä tukevan – kauankohan jakeluverkostoa ylläpidetään ? Nyt ostetun kaasuauton jälleenmyyntiarvo lienee jatkossa olematon?
Sähköautojen tekniikassa tarvitaan mineraaleja, joiden louhinta- ja muu kaivostoiminta aiheuttaa eettisiä ongelmia (lapsityövoima, olematon työsuojelu, lieveilmiöt kaivosalueiden lähiympäristössä). Tarvitaanko kaasuautoon samoja mineraaleja?
Kaasuautossa on vain pullot merkittävin asia, jotka vaativat materiaalia verrattuna valtavirta autoihin. Pullojen materiaalit ovat hyvin standardituotteita, teräs tai komposiitti. Vastaavaa materiaalia käytetään teollisessa mittakaavassa laajalti kaasun varastoinnissa. Materiaalit ovat siis hyvin tavallisia eikä tarvitse mitään erityisiä mineraaleja.