Kaasuauton verotus

Vuosittain maksettava ajoneuvovero

Kaasuhenkilöautosta vuosittain maksettava ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta, jota kaasuautosta joutuu maksamaan samaan tapaan kuin dieselautosta. Kaasuauton käyttövoimavero on kuitenkin pienempi kuin dieselautoilla. Kaasuauton käyttövoimavero on 3,1 snt/päivä/alkava 100 kg, mikä tarkoittaa keskikokoiselle autolle n. 200 eur/v, kun vastaavalla dieselautolla käyttövoimavero olisi noin 360 euroa.

Perusvero määräytyy pääsääntöisesti auton valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen mukaan, mikä tarkoittaa, että päästö on mittattu pakoputken päästä maakaasua polttoaineena käyttäen. Koska näinkin mitatut kaasuauton CO2-päästöt ovat jonkin verran alhaisemmat kuin vastaavan bensiinikäyttöisen auton, niin myös perusvero on kaasuautolle hieman pienempi kuin bensa-autolle. Tämä koskee kuitenkin vain tehdasvalmisteisia kaasuautoja, sillä konvertoidun auton CO2-päästöarvona pysyy alkuperäinen bensiinillä mitattu arvo.

Kaasuauton päästöjen mittaamisesta ja kaasuauton päästöarvoista enemmän täällä:

Vuosittain yhteensä maksettava ajoneuvovero esimerkiksi melko tyypilliselle kaasuautolle, 2018 mallin Škoda Octavialle, on n. 376 €, mistä perusveron osuus on 161 € ja käyttövoimaveron osuus 215 €.

Autovero

Autovero on uudesta tai maahantuodusta käytetystä autosta maksettava kertaluonteinen vero, joka perustuu ajoneuvon hiilidioksidipäästöön. Veroprosentti ja veron määrä ovat sitä pienempiä, mitä vähäpäästöisempi ajoneuvo on. Koska kaasuauton virallinenkin maakaasulla pakoputken päästä mitattu päästöarvo on vastaavaa bensiinikäyttöistä autoa parikymmentä prosenttia pienempi, on myös autovero kaasuautolla vastaavasti hieman pienempi kuin bensiiautolla. Esim. VW Golf 1,5:n autovero on kaasumallilla noin 1000 euroa pienempi kuin bensamallilla.

  • Volkswagen Golf Comfortline 1,5 TGI BLUEMOTION DSG-automaatti (kaasu),
    autovero noin 2320 eur, veroprosentti noin 8, CO2-päästö 113 g
  • Volkswagen Golf Comfortline 1,5 TSI EVO BLUEMOTION DSG-automaatti (bensiini),
    autovero noin 3330 eur, veroprosentti noin 13, CO2-päästö 135 g

Autoveron suuruutta laskettaessa ei kuitenkaan mitenkään huomioida polttoaineena käytetyn kaasun laatua. Siksi markkinoiden vähäpäästöisimpien, pelkästään biokaasulla kulkevien, autojen verotus on kohtuutonta erityisesti ladattavien hybridien kevyeen verotukseen verrattuna. Esimerkiksi uutena ostettavan Audi A5 -kaasuauton sekä autovero että vuotuinen ajoneuvovero ovat moninkertaiset verrattuna vaikkapa BMW 530 ladattavaan hybridiin, vaikka oletettavasti tosiasiassa Audilla päästöt ovat pienemmät. Jopa Škoda Octavia -kaasuauton verot ovat isommat kuin mainitulla BMW:llä, vaikka Škoda on verottomalta lähtöhinnaltaan yli puolet halvempi.

Pari esimerkkiä nykyisen ”päästöperusteisen” autoverotuksen vääristymistä

Lähde Traficom Autovertaamo
Lähde Traficom Autovertaamo

Kaasuauton käyttövoimaverosta

Kaasuauton verotuksen näkyvin epäoikeudenmukaisuutena pidetty erikoisuus on kaasuautoille asetettu käyttövoimavero, joka rankaisee myös kaikkein puhtaimman auton käyttövoiman eli biokaasun käyttäjiä. Kaasuautoilijat ry katsoo, että pelkkä käyttövoimaveron poisto ei kuitenkaan ratkaisisi kaasuauton verotuksen perusongelmaa, vaan tarvitaan kokonaisratkaisu, jonka lähtökohtana tulee olla se, että biokaasulla kulkeva kaasuauto luokitellaan yhtä vähäpäästöiseksi kuin sähköauto ja verotetaan sen mukaisesti eli samalla tavalla kuin sähköautoa verotetaan.

Katso täältä ehdotuksemme siitä, miten biokaasua käyttävä auto olisi mahdollista luokitella liki päästöttömäksi: http://kaasuautoilijat.fi/2019/07/31/mita-mielta-olemme-ja-miksi/

Käyttövoimaveron poisto kaasuauton verotuksen oikaisukeinona nousee kuitenkin useimmin ”helppona” ratkaisuna esiin. Asiasta on tehty useampia aloitteita ja viimeksi vuonna 2018 kirjallisen kysymyksen siitä teki eduskunnassa kansanedustaja Johanna Karimäki (vihr): ”Aikooko hallitus edistää autoilun ekologisuutta poistamalla kaasuautojen käyttövoimaveron ja aikooko se tehdä muita toimenpiteitä, joilla edistetään uusiutuvan biokaasun käyttöä autoilussa ja vähennetään vastaavasti fossiilisen maakaasun käyttöä?

Silloisen hallituksen valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) perustelee vastauksessaan käyttövoimaveroa biokaasulle myönnettävillä muilla tuilla eikä katso sen poistamista aiheelliseksi.