Beskattning av gasbilar

Årlig fordonsskatt

Fordonsskatten som ska betalas årligen för gasdrivna personbilar består av grundskatt och drivmedelsskatt, som ska betalas för gasbilar på samma sätt som för dieselbilar. Drivmedelsskatten för gasbilar är dock lägre än för dieselbilar, nämligen 3,1 cent/dag/påbörjad 100 kg, vilket innebär ca. 200 € / år för en medelstor bil. För en motsvarande dieselbil är drivmedelsskatten ca. 360 €.

Grundskatten baseras huvudsakligen på koldioxidutsläppen som uppgetts av tillverkaren, dvs. det som kommer ur avgasröret då man kör på naturgas. Eftersom ochkså naturgas som bränsle gör att utsläppen är lite lägre än för motsvarande bensinbil, så är också grundskatten lite lägre än för motsvarande bensinbil. Detta gäller dock enbart fabrikstillverkade gasbilar, grundskatten ändras inte för en bil som konverteras från bensin till gasdrift.

Den totala årliga fordonsskatten för en typisk gasbil, en Skoda Octavia från 2018 är 376 €, där grundskatten utgör 161 € och drivmedelsskatten 215 €.

Bilskatt

Bilskatten är den engångsskatt som ska betalas vid nyinköp eller import av begagnad bil, vilken baserar sig på fordonets koldioxidutsläpp. Ju lägre utsläpp, desto lägre är skatteprocenten. Eftersom också de officiella utsläppssiffrorna för en gasbil är ca. 20 % lägre än de för en bensinbil, trots att man räknar med naturgas, är också bilskatten lite lägre. T.ex. är bilskatten på en VW Golf 1.5 1000€ lägre för gasmodellen än för bensinmodellen.

  • Volkswagen Golf Comfortline 1,5 TGI BLUEMOTION DSG-automat (gas), bilskatt ca. 2320 €, skatteprocenten ca. 8, CO2-utsläpp 113 g
  • Volkswagen Golf Comfortline 1,5 EVO BLUEMOTION DSG-automat (bensin), bilskatt ca. 3330 €, skatteprocent ca. 13, CO2-utsläpp 135 g

Då man slår fast skatteprocenten tas det dock inte alls i beaktande vilken gas man kör på. Därför är beskattningen för marknadens mest utsläppsfattiga bilar, de som körs på biogas, orimlig speciellt jämfört med hur lätt t.ex. laddhybrider beskattas. Till exempel har en Audi A5 gasbil som köps som ny, en mångfaldig skatt både vid inköp och under drift jämfört med t.ex. en BMW 530 laddhybrid, trots att man kan anta att Audin i praktiken har lägre utsläpp. Till och med gasversionen av Skoda Octavia har högre skatt än nämnda BMW, fast Skodas skattefria pris är över hälften lägre.

Om gasbilens drivmedelsskatt

Drivmedelsskatten kan nog anses vara den mest framträdande oegentligheten gällande beskattningen av gasbilar, då den straffar de som kör på det allra renaste bränslet, nämligen biogas. Kaasuautoilijat ry anser ändå att det inte räcker att avskaffa enbart drivmedelsskatten för att lösa grundproblemet med beskattning av gasbilar, utan vi behöver en helhetslösning med utgångspunkten att en bil som går på biogas klassas som lika utsläppsfattig som en enbil, och beskattas därefter.

Här är vårt förslag på hur man kunde klassa en gasbil som så gott som utsläppsfri: http://kaasuautoilijat.fi/2019/07/31/mita-mielta-olemme-ja-miksi/

Att avskaffa drivmedelsskatten för gasbilar lyfts dock oftast fram som den enklaste åtgärden för att rätta till situationen. Flera initiativ för saken har gjorts, bl.a. 2018 som ett skriftligt spörsmål av Johanna Karimäki (gröna): ”Tänker regeringen främja ekologisk bilism genom att avskaffa drivmedelsskatten för gasbilar, och tänker den göra andra åtgärder för att främja användningen av förnybar biogas i bilar och samtidigt minska användningen av fossil naturgas?”

Den dåvarande finansministern Petteri Orpo (saml) motiverar i sitt svar drivmedelsskatten med andra stöd som ges till biogas och anser det inte vara skäligt att avskaffa drivmedelsskatten.

1 thought on “Beskattning av gasbilar”

Leave a Comment