Vuonna 2023 ei vielä nähty täyttä romahdusta kaasuautojen markkinoilla Suomessa, vuotta kuvaa ehkä parhaiten termi saattohoito. Uusien rekisteröityjen kaasuautojen määrä laski neljättä vuotta peräkkäin ja oli nyt 567 kpl, niistä henkilöautoja 453, vähiten sitten vuoden 2017. Vuodelle 2024 jäi vielä muutamia uusia henkilöautojakin rekisteröitäväksi, vaikka uusia tilauksia ei enää olekaan otettu vastaan vuoden 2023 puolen välin jälkeen. Myös kaasulinja-autojen uusrekisteröinnit hiipuvat, vuonna 2023 saatiin liikenteeseen vielä kolme uutta. Kaasukuoma-autojen uusrekisteröintien määrä pysyi entisellä sinänsä vaatimattomalla tasolla, 96 kpl vuonna 2023.
Käytettyjä kaasuhenkilöautoja tuotiin ulkomailta 510 kpl, vähiten sitten vuoden 2017.
Tuettuja henkilöautojen kaasumuunnoksia tehtiin 5 kpl vuonna 2023. Tuen hakumahdollisuus päättyi jo vuonna 2022.
Vuonna 2022 Suomessa rekisteröitiin yhteensä 711 kaasuautoa. Uusien rekisteröityjen kaasuautojen määrä laski näin kolmatta vuotta peräkkäin.
Vuonna 2022 käytettyjä kaasuautoja tuotiin ulkomailta 1086, joista henkilöautoja 978, tässäkin selvää laskua edellisvuosista.
Kaasukäyttöisiksi muunnettiin n. 160 autoa vuonna 2022, suunnilleen sama määrä kuin aikaisempina vuosina. Konvertoinneista ei ole täysin tarkkoja lukumääriä saatavissa.
Uusia, käytettyjä tai konvertoituja kaasuautoja tuli Suomen teille yhteensä siis vajaa 2000 kpl vuonna 2022. Kaasuautoja tietysti myös jonkin verran poistui liikenteestä niin, että vuoden lopussa liikenteessä oli 17287 kaasuautoa, joista henkilöautoja 15610, pakettiautoja 1119, kuorma-autoja 492 ja linja-autoja 66. Liikenteessä olevien kaasuhenkilöautojen määrä kasvoi vuodessa 1229 kpl, kaikkiaan kaasuautojen määrä kasvoi 1419 kpl.
Kaikkien tällä sivulla esitettyjen tilastotietojen lähde on Traficom ellei toisin mainita.
Kaasuautojen määrä Suomessa
Kaasuautojen ensirekisteröinnit vuosittain
Kaasuhenkilöautojen ensirekisteröinnit mallisarjoittain
Henkilöautojen ensirekisteröinnit muuttujina Alue, Mallisarja, Käyttövoima ja Kuukausi | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Henkilöautot yhteensä | 1161 | 2142 | 1841 | 909 | 595 |
AUDI yhteensä | 150 | 110 | 91 | 45 | 27 |
AUDI A3 | 77 | 71 | 44 | 17 | 14 |
AUDI A4 | 65 | 2 | 39 | 19 | 13 |
AUDI A5 | 8 | 37 | 8 | 9 | 0 |
OPEL yhteensä | 78 | 49 | 0 | 0 | 0 |
OPEL ASTRA | 71 | 47 | 0 | 0 | 0 |
OPEL ZAFIRA TOURER | 7 | 2 | 0 | 0 | 0 |
SEAT yhteensä | 298 | 595 | 315 | 121 | 78 |
SEAT ARONA | 0 | 107 | 49 | 35 | 22 |
SEAT IBIZA | 104 | 124 | 93 | 60 | 20 |
SEAT LEON | 150 | 344 | 173 | 26 | 36 |
SEAT MII | 44 | 20 | 0 | 0 | 0 |
SKODA yhteensä | 555 | 1110 | 1223 | 658 | 419 |
SKODA CITIGO | 19 | 21 | 2 | 0 | 0 |
SKODA KAMIQ | 0 | 0 | 82 | 117 | 50 |
SKODA OCTAVIA | 536 | 1089 | 1050 | 494 | 348 |
SKODA SCALA | 0 | 0 | 89 | 47 | 21 |
VOLKSWAGEN yhteensä | 80 | 278 | 212 | 84 | 71 |
VOLKSWAGEN CADDY | 37 | 36 | 36 | 0 | 0 |
VOLKSWAGEN GOLF | 38 | 196 | 141 | 55 | 62 |
VOLKSWAGEN POLO | 1 | 38 | 32 | 29 | 9 |
Kaasuautojen ensirekisteröinnit kuukausittain
Ulkomailta tuotujen käytettyjen kaasuautojen rekisteröinnit
Henkilöautojen muuntotuet tilasto
Category | Etanoli | Kaasu |
2018 | 1268 | 102 |
2019 | 1569 | 142 |
2020 | 1070 | 123 |
2021 | 1755 | 168 |
2022* | 1162 | 161 |
Paljon puhutaan konversioiden merkityksestä kaasuautokannan kasvattamisessa, mutta tosiasiassa niiden merkitys on pysynyt marginaalisena. Kaasun kulutuksen kannalta konvertoitujen autojen osuus on vielä merkityksettömämpi, koska kuorma- ja linja-autoja ei konvertoida juuri lainkaan.
Maakaasun ja biokaasun kulutus Suomen tieliikenteessä
(Lähde: Tilastokeskus)
Vuonna 2020 metaania käytettiin polttoaineena Suomen tieliikenteessä yhteensä 753 TJ eli 209 GWh. Siitä 53 % oli biometaania (400 TJ, 111 GWh). Biometaanin kulutus kasvoi 40 % edellisvuodesta.
Vuonna 2021 metaania käytettiin polttoaineena Suomen tieliikenteessä yhteensä 905 TJ eli 251 GWh. Siitä 55 % oli biometaania (505 TJ, 140 GWh). Biometaanin kulutus kasvoi 26 % edellisvuodesta.
Tietoja metaaniautojen määristä ja rekisteröinneistä EU27 -alueella
The European Alternative Fuels Observatory (EAFO) julkaisee sekä EU-tason että maakohtaisia tilastoja vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurista ja autokannasta. Seuraavat EU-tilastot on poimittu sivulta:
https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/transport-mode/road/european-union-eu27
Muutama tilastotieto Ruotsista ja Saksasta
Ruotsi
Vuonna 2021 Ruotsissa rekisteröitiin enää 1548 kaasukäyttöistä henkilöautoa (0,5 % kaikista), laskua edelliseen vuoteen 56 %.
2020 Ruotsissa rekisteröitiin 3493 uutta kaasukäyttöistä henkilöautoa (2019 5315). Lisäksi ainakin yli 450 kaasukäyttöistä bussia. Kuorma-autoista ei tilastotietoa ole.
Saksa
Saksassa rekisteröitiin vuonna 2021 enää 3916 maa-/biokaasukäyttöistä henkilöautoa, missä on vähennystä edelliseen vuoteen 45,3 %. Näiden osuus kaikista uusista henkilöautoista oli 0,1 %.
Saksassa vuonna 2020 rekisteröitiin 9581 maa-/biokaasukäyttöistä ajoneuvoa
– 7164 henkilöautoa
– 816 alle 12 tonnin kuorma-autoa
– 156 yli 12 tonnin kuorma-autoa
– 77 linja-autoa
– 53 muuta ajoneuvoa
Kuka ja missä tehdään muutostöitä bensiiniautosta kaasuautoksi? Kustannusarvio V8 Ja suora kuutonen?
Kaasukonversioita tekee Suomessa Terra Gas Finland -korjaamoketju, jonka sivuilta löytyy myös lisäinfoa konversioista.
https://terragas.fi
Sivuillamme konversioista ja muista kaasuauton hankintavaihtoehdoista kerrotaan täällä:
http://kaasuautoilijat.fi/2019/07/24/suomessa-myytavat-kaasuautot/