Sähköautojen määrän kasvu hyytynyt, missä vaihtoehdot bensiinille?

TIEDOTE 24.8.2024

Liikenteen päästötavoitteet eivät toteudu, miksi kaasuautot unohdettin?


Biokaasualan kehitys


Biokaasuala julkaisi vision (https://biokaasu2030.fi) lähitulevaisuuden biokaasualan kasvusta.
Biokaasuala sitoutuu osaltaan kasvuun ja näkee sen merkittävänä asiana päästöjen vähentämisessä,
huoltovarmuudessa ja työpaikkojen kasvattajana. Biokaasuala on paljon edellä vetyä ja
sähköpolttoaineita, jotka tulevat biokaasun rinnalle heti lähitulevaisuudessa.

Yksi asia, jota ei monesti ole huomioitu Biokaasun tuotantolaitoksilla on se, että maakaasua
korvaavien biometaanin tuotantolaitoksilla on saatavilla hiilidioksidia suoraan prosessista. Nyt
hiilidioksidi menee taivaalle, tämä ei kuitenkaan ole päästöä, koska hiilidioksidi on osa luonnollista
kiertoa.

Biokaasun tuotannosta saa haluttaessa siis hiiltä sitovaa toimintaa ja hiilidioksidi on edullisesti
otettavissa talteen verrattuna moneen muuhun teollisuusprosessiin. Biokaasuautoilijat ovat siis osa
todella merkittävää päästöjen vähentämisen kehittämistä ja kiertotaloutta.


Sähköautojen määrän kasvu pysähtyny

Sähköautojen määrän kasvu on osittain jopa pysähtynyt EU:ssa, syynä on autojen hinta sekä haasteet
toimintamatkoissa ja latauksissa. Bensiinihybridit ovat kasvattaneet suosiotaan ihan tavallisten bensa-
autojen ohessa, tämä ei millään tavalla tue päästöjen vähentämistä.


Sähköautojen tuotanto on paljon pienempi kuin vuosia sitten ennustettiin, päästötavoitteiden
rakentaminen pelkkien sähköautojen varaan on ollut koko ajan iso riski. Näyttää siltä, että
sähköautojen kasvu ei etene suunnitelmien mukaisesti ja päästöjen vähennykset ovat vaarassa. Nyt
on vielä mahdollisuus korjata suuntaa tai oikeastaan pakko korjata suuntaa, jotta päästötavoitteissa ei
jäädä isosti jälkeen. Se mikä on oleellisinta niin huoltovarmuutta ei saa jättää tuontifossiilien varaan
luottaen, että sähköistys ratkaisee kaiken.


https://moottori.fi/uutinen/tayssahkoautojen-tuotanto-laahaa-alle-puolessa-ennustetusta-maarasta-
alan-toimijat-pyortavat-nyt-laajasti-hurjimpia-puheitaan-niista/


Kaasuautot ovat Biokaasuautoja


Yhdistys on useasti ehdottanut maakaasun poistamista tankkausasemilta, nyt 2024 tämä on
toteutunut. Päästöjen näkökulmasta ei Suomessa ole enää mitään perusteita olla kannustamatta
kaasuautoiluun.


https://autobild.fi/uutinen/gasum–myy-jatkossa-tankkausasemillaan-suomessa-vain-biokaasua-
6.182.170779.7fcf7629f8


https://moottori.fi/uutinen/kaasuautoilijat-maakaasu-pois-kayttovoimaverosta-luovuttava/


Kaasuautoilijat ry pyytää seuraavien asioiden toimeenpanoa

1. EU-tasolla päästölainsäädännön muutos siten, että huomioidaan uusiutuvat polttoaineet
päästöarvoissa ja luodaan edellytykset kaasuautojen valmistukselle, valmistajat päättävät
sitten itse käynnistävätkö tuotannon kunhan ensin lainsäädäntö tukee asiaa.

2. Käyttövoimavero pois kaasuautoilta, sille ei ole perusteita, kun maakaasua niihin ei voi
käytännössä enää ostaa. Biokaasulle tuli myös vero silloin kun se liitettiin jakeluvelvoitteen
piiriin, biokaasuautoilijaa ei ole syytä rankaista käyttövoimaverolla.

3. Käytettyjen kaasuautojen tuonnille kannusteita, tämä auttaa saavuttamaan päästötavoitteita
ja edistää biokaasun tuotantoa, sekä tuo uudenlaisia tuotteita käytettyjen autojen
markkinoille.

4. Biokaasukonversioille tehdastason toimintatavoite, Suomeen 1-3 kaasuautojen
konversiotehdasta joiden tuotantotavoitteeksi yhteensä 10 000 autoa vuodessa.

Lisätietoja:


Puheenjohtaja:
Jani Hautaluoma
Jani.hautaluoma@regas.fi
+358404860307